- De scheepvaartcrisis begint zo nijpend te worden dat steeds meer bedrijven noodgedwongen overschakelen op het veel duurdere vervoer met vrachtvliegtuigen.
- Voor een chartervlucht van een Boeing 777-vrachttoestel over de Grote Oceaan wordt inmiddels 2 miljoen dollar neergeteld.
- Vanuit het door meerdere problemen getroffen Vietnam kunnen de kosten voor een vrachtvlucht volgens experts nog hoger oplopen.
De scheepvaartcrisis heeft de vraag naar vrachtvluchten sterk doen stijgen. De prijzen voor chartervluchten met vrachttoestellen bereiken recordhoogtes.
Volgens boekingsmaatschappij Air Charter Service kost een chartervlucht van een vrachtvlucht met een Boeing 777 over de Grote Oceaan inmiddels zo’n twee miljoen dollar. Vóór de coronapandemie bedroeg de hoogste prijs voor dergelijke vluchten zo’n 750.000 dollar.
Goederen uit Vietnam vervoeren kan zelfs nog duurder worden. Tot wel 2,5 tot 3 miljoen dollar, zegt logistiek manager Edward DeMartini van Kuehne+Nagel tegen vaktijdschrift American Shipper.
Vietnam is een belangrijk productieland voor kleren, schoenen en elektronica. Maar na een maandenlange lockdown en een exodus van arbeidskrachten zijn er grote operationele problemen op de fabrieksvloeren en in havens.
Nu de vraag in de VS en Europa snel herstelt van de coronacrisis zorgen dergelijke knelpunten voor grote druk op de wereldwijde toeleveringsketens.
Sportartikelenreus Nike is een van de bedrijven die meer gebruik maakt van vrachttoestellen, meldt Retail Dive. Ook webgigant Amazon zoekt naar vrachtvluchten om vertragingen te voorkomen.
"Als je me een aantal jaar geleden had gevraagd of iemand zo'n bedrag zou neertellen voor een vrachtvlucht dan zou ik hebben gezegd dat dat nooit zou gebeuren, maar er zijn momenteel simpelweg geen andere mogelijkheden", zei Dan Morgan-Evans, directeur Global Cargo van Air Charter Service, eerder deze maand.
Zo'n 90 procent van de wereldwijd verhandelde goederen worden per schip vervoerd. Dat is gemiddeld zo'n zes keer zo goedkoop als via de lucht.
Maar Morgan-Evans zegt dat zijn bedrijf steeds meer belletjes krijgt van "retailers die normaal gesproken nooit aan charteren zouden denken" om tegemoet te komen aan de aantrekkende vraag wereldwijd.
En hoewel er signalen zijn dat de scheepvaartcrisis over het dieptepunt heen is, is het voor detailhandelsketens nog steeds een race tegen de klok om hun spullen op tijd in de schappen te krijgen voor Black Friday en Kerstmis.
"Oktober wordt voor de transportsector waarschijnlijk de meest extreme maand ooit wat betreft de prijzen van vrachtvluchten", zegt DeMartini tegen American Shipper.